Navigation Menu+

Pubquiz

Woensdag 20 maart was het zover: Businessclub De Twijn organiseerde voor de tweede keer De Grote Twijn Pub Quiz en wij waren er dit jaar voor het eerst bij op uitnodiging van onze sponsor Named. Zeventien teams van vijf personen hebben deze avond tegen elkaar gestreden. Als team kregen we moeilijke, confronterende, zakelijke en grappige vragen voor de kiezen. Met het voltallige bestuur van Jeugdland hebben we gestreden om de Ruthli-Trofee. Deze avond was in een echte pub-sfeer, inclusief de bitterballen!

Om 19:30 uur werden we warm ontvangen in de Wapenzaal (beneden) van Het Wapen van Alblasserdam. We waren op tijd om in de mood te komen en natuurlijk ook om de concurrentie te checken. Zeventien teams, poeh dat was wel even pittig. We hadden de week ervoor kunnen oefenen bij de pubquiz van het vrijwilligersevent dus hopelijk konden wij hier ons voordeel mee doen.

Om strikt 20:00 uur werd er gestart met De Grote Twijn Pub Quiz. Opperste concentratie, want het was natuurlijk veel te gezellig met het team van Named naast ons en we voelde de druk van het winnende team van vorig jaar wat aan een tafel naast ons zat.

Na zes pittige en hilarische rondes waarbij wij het echt van onze kennis moesten hebben want het gebruik van secundanten in welke vorm dan ook (via smartphone, tablet, oortjes, etc.) waren tijdens de quiz ten strengste verboden. Zijn wij derde geworden! Van onderen….. Maar dat mocht de pret niet drukken, want  wat is dit ontzettend leuk om te doen met het bestuur van Jeugdland. Even wat anders dan de urenlange vergaderingen en bijeenkomsten voor de organisatie van Jeugdland. Een groot compliment naar de organisatie die in handen was van Anita Toes. Want in deze organisatie zit ontzettend veel werk. In het verzinnen van de vragen, het werven van teams en het tussentijds informeren en enthousiasmeren van iedereen. Chapeu!

En natuurlijk een shout out naar onze sponsor Named. Zij nam niet alleen de inschrijfkosten voor haar rekening, maar wij zaten er ook echt herkenbaar bij als een team in onze gloednieuw Jeugdland hoodies. Super blij mee! Wij hebben geen gelden gereserveerd voor een bestuur uitje of onkosten vergoeding voor een hapjes of een drankjes na een vergadering. Alles wat er binnen komt reserveren wij voor de activiteiten van de kinderen van Jeugdland. Ontzettend leuk dat we nu met het bestuur een beetje fun konden combineren met het ondersteunen van een goed doel dankzij de volledige sponsoring van Named.

 

Plezier & het goede doel

Het was een heel plezierige avond met ook nog eens een goed doel erachter. Het inschrijfgeld kwam ten goede aan het werk van Stichting Vrienden van De Twijn.

 

Dit jaar reserveerde ze het inschrijfgeld om het cultuuronderwijs op Kindcentrum De Twijn extra te ondersteunen. Muziek- en dansonderwijs is een onderdeel van de kerndoelen die de overheid voor het basisonderwijs heeft vastgelegd. Cultuurlessen zijn belangrijk voor een brede vorming van kinderen. Ze dragen op een unieke manier bij aan de ontwikkeling van kinderen – wetenschappelijk onderzoek toont dat keer op keer aan. Het bevordert bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van het brein. Daarom is met name muziekonderwijs op de basisschool zo belangrijk. Juist muziek legt een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwaliteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: onmisbare menselijke waarden in onze maatschappij.

 

Behalve voor professioneel muziek- en dansonderwijs besteden ze ook een deel van de opbrengst aan dat andere doel van Vrienden van De Twijn: een ondersteuning voor basisschoolkinderen in Alblasserdam die soms een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Op educatief gebied, sport of andere talenten.